SOBRE
L'ART DENOMINAT CONTEMPORANI
Comentari a l'article “Art local i temporalitat”
d'Antoni Llena, publicat a l'Ara digital dels dies 1 i 3 del 3 del
13.
Un article molt ben escrit, digna d'una
tradició d'artistes escriptors. Però hi ha quelcom que
grinyola.
Si l'article s'hagués acabat amb el
tercer paràgraf l'hagués acceptat sense reticències i fins i tot
estimat com informacions personals de l'autor el que diu d'Opisso,
Hogarth i Daumier. Però la cosa m'ha trontollat quan he
vist que aquests paràgrafs inicials semblen un mer pretext per
donar pas als últims el qual contingut lamento no poder compartir.
Crec, probablement com Llena, que
Opisso val un museu tot i prescindint de si la seva obra conté o no
càrrega intel·lectual com l'autor diu; i trobo lamentable que les
institucions no s'hagin ocupat de destinar un lloc públic per a ell,
acompanyat però d'uns quants ninotaires de l'època, artistes
igualment emblemàtics.
Pel que fa a Hogarth i Daumier, són
dues figures que cal emmarcar dins d'una atmosfera no pas local sinó
internacional. I no em sembla massa afortunada l'afirmació que
'fossin considerats menors pels seus coetanis i que foren els
estudiosos els que els llançaren al panorama artístic mundial'.
Veiem-ho: L'obra de Hogarth -exposada
permanentment a la National Gallery i a la Tate de Londres-, era
descaradament plagiada així que sortia publicada i amb els esforços
del gran treballador que era, va aconseguir fer reformar la llei al
Parlament obtenint que el govern garatitzés a dibuixants i gravadors
un dret exclusiu sobre les seves obres; i fixeu-vos com n'és de
gruixut el fet que fos enormement criticat perquè la seva obra
gravada no era comparable a la dels grans mestres del gravat, com
Schongauer, Durero, Goya i el mateix Daumier! Pel que fa a la seva
pintura, carregada d'intencions satíriques, d'ella en sortí la
pintura “moral” francesa.
No; els estudiosos no han fet que
canviés la consideració d'artista menor” i que fossin ells que el
col·loquessin al centre del panorama artístic mundial, com diu
Llena. És la realitat del moment esdevinguda història, la que ha
situat l'artista al lloc que li correspon. Exemple: Herbert Read -el
més prestigiós dels estudiosos d'art actual-, a la seva obra “Art
i societat”, ed. 1970, escrivia: “De manera no massa delicada,
podem afirmar que Hogarth no va posseir ni la sensibilitat ni la
imaginació d'un gran pintor”.
Pel que fa a Daumier, que té obra
permanent al Louvre de París, a la National Gallery of Art de
Washington, al Metropolitan Museum de Nova York, a la Neue Pinakothek
de Munich i a l Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, tampoc
resulta cert que hagués de ser reivindicat pels estudiosos.
L'execució de quatre mil planxes li varen deixar els ulls esgotats,
però malgrat aquesta lamentable servitut, va construir un edifici
immens que ajudà a reviure França sota tres règims. Necessitava
Daumier que els estudiosos actuals el reivindiquessin com diu l'autor
de l'article?
Deia al començament que quelcom em
grinyolava. I que els tres primers paràgrafs de l'article em
semblaven mer pretext per anar a l'objectiu vertader de l'autor que
és, sembla que resulta clar, demanar semblant esforç dels experts
per llançar els artistes contemporanis locals.
Naturalment cal entendre que quan
l'autor parla d'artistes contemporanis no es refereix als artistes de
manera de fer tradicional, per dir-ho així, que n'hi ha, i de molt
bons, sinó als que per fer-se entendre precisen de la paraula
escrita, circumstància que començà amb moviments històrics ben
coneguts que necessitaven, donada la seva novetat, manifestos,
llibres i revistes, però que amb el pas del temps vingueren a
degenerar en confraries de teòrics de l'art formada per marxants,
galeristes, crítics, professors d'art, moltes vegades els mateixos
artistes, comissaris i curadors. Tot un món que gira en un circuit
tancat. ¿És aquest el món d'experts dels quals l'autor en demana
ull i nas?
“Part de la vertadera distinció d'un
home -deia Musil a la seva obra 'L'home sense atributs'-, depèn de
la seva capacitat de fer-se entendre de manera intel·ligible pels
seus contemporanis”, havent après que “l'esoterisme i la difícil
comprensió -tal com ens confirma Rubert de Ventós, en la seva
'Teoria de la sensibilitat', han estat sempre els millors guardians
dels prestigis absoluts i inqüestionables”. Final de trajecte:
Està vist que gran part d'aquest art contemporani insistent i
inacabable no és res més que trivialitat, repetició i plagi com a
notes més benèvoles. La gent ja li ha vist el llautó.
SOBRE L'ART DE LA FOTOGRAFIA
Comentari publicat el 22.2.13 a
l'article “Seduïts per l'art”, de l'Ara digital.
“Seduïts per l'art”, és un títol
enganyós? Fa uns quants anys, quan la fotografia la feia “el
fotògraf” i no “l'artista”, aquest títol hagués esdevingut
inacceptable tenint en compte l'aportació fotogràfica. Però amb el
pas dels anys i raonablement acceptada la davallada qualitativa
d'allò anomenat “arts plàstiques”, el comerç ha adreçat la
mirada cap al fotògraf, el qual, coneixedor del cabal de mitjans
informàtics al seu abast que li permet potenciar fins a l'infinit
les possibilitats d'hibridació, ha esdevingut “artista”, empès
per aquell interès comercial. A aquesta qualitat d'artista, el
fotògraf s'hi elevà mitjançant els oportuns llançaments a les
conegudes convocatòries d'art contemporani Documenta V (1972) i
Documenta VI (1976).
Però per molt enllà que vagin
aquestes possibilitats d'hibridació -de les quals aquesta exposició
n'és un exemple ben clar-, sempre he malfiat d'aquest delerós
interès per atribuir la qualitat d'artista, al fotògraf.
Benedetto Croce, en el seu tractat d'
“Estètica” (1969), ho explicava perfectament. Hi diu: “Fins i
tot la fotografia, si té quelcom d'artístic, ho és quan transmet,
al menys en part, la intuïció del fotògraf, el seu punt de vista i
la situació que ha tingut l'habilitat de sorprendre. I si la
fotografia no és art del tot, és perquè l'element natural
permaneix inalterable i insubordinat. En efecte, davant d'una
fotografia, una de les més perfectes, ¿experimentem una satisfacció
plena, encara que el fotògraf hagi fet una i mil variacions i
retocs, faci fora o bé hi afegeixi detalls?
ANY ESPRIU
Comentari a l'article de Laura
Borràs “Tornar a Espriu” de l'Ara digital, publicat el 2.2.13.
Mai no he sentit addicció per la
poesia lírica. No me'n avergonyeixo. De fet, a “Converses amb
Goethe”, el seu autor Eckermann atribueix al poeta líric el
següent: “Aquell que no ha de dir-nos res pot perfectament
escriure versos i rimes, en els quals una paraula n'estira una altra
i, a fin de comptes, en surt quelcom que en realitat no és res però
que sembla que sigui alguna cosa”.
Però el que volia aportar si més no
per la reflexió, és quelcom que llegeixo de Jordi Llovet -El País,
suplement Quadern d'ahir 31.1. 13-, poc sospitós de no tenir una
vastíssima cultura en humanitats. Es refereix a una reunió de
conversa culta -estalviaré detallar els assistents per no allargar-
on es tracta de l'any Espriu. Un d'ells, un notari “de molta
anomenada” diu, pren la paraula: “Sempre hi ha versos
incorrectes, com ara aquest: 'Ens mantindrem fidels per sempre més
al servei d'aquest poble'. Perquè si un és fidel, ho és per
sempre, per definició, i si diu: 'ens mantindrem fidels', encara
més. És un doble pleonasme. Això per no parlar del seu ús
sistemàtic de l'epítet èpic, que no ha estat mai propi de la
llengua catalana”. ... El filòleg va cedir un punt afirmant que
els centenaris de Riba i de Foix no havien adquirit tanta solemnitat
com la que s'espera en aquest any dedicat a Espriu.
“L'assemblea va concloure -continua
explicant Llovet-, que els escriptors, com més fluixos són (Espriu,
Estellés, Martí i Pol, Lluis Llach, etcètera) més són aprofitats
pels polítics, els quals, com és d'evidència, són analfabets en
matèria de literatura”.
Personalment no puc opinar. No conec la
matèria per a fer-ho. Però sí que podria atrevir-me a dir, amiga
Laura, que discutir per un poeta no és fer-nos un trist favor. De
cap manera.
MEDIATECA DE
CAIXAFORUM.
Comentari publicat a l'Ara digital
del 26.2.13. “El món de l'art critica el tancament de la
mediateca del Caixaforum, que es reinventa”. -Una setentena
d'artistes i professionals han fet públic un manifest titulat
“Reaccionem contra el tancament de la Mediateca de Caixaforum”.
¿Hi veig bé quan llegeixo que l'espai
Mediateca, el qual tancament es critica per tanta gent, -no sé si la
resta dels signants és tan magnífica com els que s'anomenen, però
segur que sí- es tanca per reconvertir-lo en un laboratori per
fomentar l'esperit emprenedor dels escolars? Llegeixo correctament
quan veig que la Caixa argumenta que aposta per donar prioritat als
problemes socials que afecten a la ciutadania, com ara el sector
juvenil? I que els continguts de l'antiga Mediateca ja estan a
disposició de tot el públic sota demanda, en un espai dins el
mateix Caixaforum? I que hi ha un telèfon especial per reservar amb
antel·lació els continguts que es vulguin consultar?
Estic llegint com cal quan veig que els
signants del manifest diuen que tot això“ no és prou consol”?
Permeteu-me reproduir quelcom de l'obra
de Solzhenitsyn, l'Arxipèlag Gulag, passatges de la qual darrerament
rellegeixo sovint més que res per recordar vells conceptes que
m'ajuden a entendre el significat de renúncia, concepte que
tan ens costa i ens costarà d'assumir. Ara mateix llegeixo això:
“... mentre vosaltres estudiàveu la influència de Heidegger en
Sartre, col·leccionàveu reproduccions de Picasso, viatjàveu en
cotxe-llit als balnearis o acabàveu d'edificar la vostra dacha
als afores de Moscou, els corbs recorrien els carrers i la
Seguretat de l'Estat trucava amb els nusos de ls dits el timbre o les
portes”.
Però no cal espantar ningú amb
referències tràgiques per anar a parar allà on em sembla que vull
anar; la renúncia ja constituïa l'eix de la filosofia de
Shopenhauer, avui esdevingut el filòsof de moda vet-ho aquí: “Hem
d'aprendre a renunciar, hem d'aprendre ascèssis. Hem de remar cap
enrere”. Ell advocava per la llibertat d'opinió i pensament, però
al mateix temps per una forta obstrucció de l'acció.
De veres l'entitat privada La Caixa no
podrà consolar aquesta gent tan magnífica?
TÒTEM
Carta publicada al diari Avui del
dia 7.2.13.
Llegeixo l'article “I després de
Tàpies, què?”, que publica el diari del dia 2 i que signen Vidal,
Frisach i Palau. Diu: “Imatge totèmica que enaltia
internacionalment l'orgull artístic català”, “Esperem
l'arribada d'un nou Tàpies, però el redemptor no arribarà”,
Veurem cues a la porta del MNAC per entrar a l'exposició Tàpies,...
com si hi hagués una mostra de Sorolla?
Hi ha paraules que, igual que les
trompetes, atrauen sempre al públic. Bellesa, glòria, poesia, tenen
uns sortilegis que encisen, ja no diguem “redemptor”, “tòtem”,
“orgull artístic català”. A mi, com a d'altres, quan es
prodiguen de manera insistent, em produeixen sensacions molt
desagradables.
Pel que fa a les cues, em penso que no
n'hi hauran. Per diferents motius: 1. Mai no he vist un artista que
s'hagi prodigat tant exposant les seves obres aquí i allà. De
manera que la curiositat de veure-les es limitarà a les autoritats
-obligades a inaugurar-, els botiguers interessats. els crítics que
l'endemà, per fer la feina, ens tornaran a omplir les pàgines dels
diaris amb paraules que ja han dit cinquanta vegades, quatre
jubilats, i els turistes, que més que res, busquen el catàleg per
demostrar, arribant a casa, el molt cultes que són. 2. A veure
Sorolla, la gent i anava, perquè pintava i de quina manera! I a
veure Tàpies la gent no hi anirà, perquè, a part del motiu
apuntat, ja n'està farta de filosofies zen amb intermediari i preu.
Carta publicada al diari Avui el dia 23 d'abril del 2009.
POESIA
Carta publicada al diari Avui el dia 23 d'abril del 2009.
L'Avui del dia 17
publicava a la Bústia "La funció de la poesia". L'autor
encadena citacions d'alguns poetes que en donen una explicació,
naturalment beatífica, fins a la darrera, atribuïda a Gerardo
Diego. Aquesta: "La poesia no serveix perquè és reina".
Si se'm permet,
m'agradaria afegir dues citacions més: L'una és de "converses
amb Goethe, de J.P. Eckermann: "Per escriure bé en prosa cal
tenir alguna cosa a dir; aquell que no ha de dir-nos res pot
perfectament escriure versos i rimes, en les quals una paraula estira
l'altra i, a fi de comptes, en surt quelcom que en realitat no és
res però que sembla que sigui alguna cosa".
L'altra és de
Contrapunt, del també poeta Aldous Huxley: "Sovint hom es troba
amb les maleïdes paraules enrevessades i metafòriques d'algún
poeta. Exemple: 'Aquesta broma farcida d'engrunes de violí',
o bé 'Elles esperen assegudes sobre una llàgrima'. Com
m'alegro d'haver-me'n alliberat!"
Com diria Carles Capdevila: quina
falta que fan els matisos! (que per altra banda, pel que he llegit,
tant i tan bé utilitzava Goethe).
¿Fira local, fira global? Potser fora millor plantejar-ho com fira possible. On? Sembla que aquesta qüestió és cosa del comerç de l'art bàsicament. Després d'esmentar “l'esdeveniment “ Frietze, diu vostè que Londres concentra tanta influència que som nosaltres els que voldriem ser Londres...”.
Però veiem el Londres al qual es refereix, vist per persones que també mereixen fiabilitat. Andrés Trapiello, comenta en un suplement dominical de La Vanguardia -no conservo la data però tinc l'article a disposició-, que el director de la Tate Modern, el Sr.Vicenç Todolí, diguè: “Quan vaig arribar el 2003, em va donar la sensació que el model inaugural del 2002 estava a punt de caducar”. Es referia a que després de tres anys de funcionament, el museu més modern i provocador d'Anglaterra li semblava ja cadàver. “El meu model té data de caducitat el 2012”, afegí. Però no hauríem de veure modèstia o consciència en aquestes paraules -segueix dient Trapiello-, sinó la supèrbia pròpia de tsars i mandarins, ja que deu anys en la idea d'art d'aquest home venen a ser tant com una dinastia xinesa. El manteniment d'andròmines que caduquen tan ràpidament o neixen mortes resulta problemàtic, i és per això que la gent passa en tromba per veure'ls abans que putin i els retirin. Malgrat això, el director està tan orgullòs de ser tan “feroce”, que assegura que “cada vegada que muntem una exposició popular -per exemple la de Frida Kahlo -amb 316 visitants- la contraprogramem amb una mostra més difícil”. (Todolí ha dimitit a les primaries del 2010 i en una entrevista al diari El País del 18.3.10 diu que “ell va 200 o a zero -el que sembla justificar allò de la dinastia xinesa a que es refereix Trapiello- i que el seu cicle ha arribat al final de trajecte”).
Potenciar el que ja existeix?, pregunta. I perquè no? Malgrat que, a criteri meu, en aquest hipotètic pla i per a ser equànimes, en primer lloc hauríem de procedir a un detallat estudi de “les existències” i veure de quin art contemporani estaríem parlant per a merèixer potenciar-se, màxim quan la fotografia, el video, les instal·lacions, el conceptual i altres especialitats no menys apassionants del menú artístic actual, estan resultant, després de tants anys d'inundació, tant clàssics com l'art romànic si se'm permet una lleu exageració. (Nota: Acabo de llegir l'entrevista d'A-Desk al Sr. Todolí. Un home que va a 200 o a cero, no entenc que estigui molt disposat per haver de donar explicacions i negociar amb un dirigent superior i amb codirectors. Lògica la seva marxa abans del previst).
FIRES
Publicat
a la revista digital d'art contemporani A-Desk, el 26.3. 2010.
¿Fira local, fira global? Potser fora millor plantejar-ho com fira possible. On? Sembla que aquesta qüestió és cosa del comerç de l'art bàsicament. Després d'esmentar “l'esdeveniment “ Frietze, diu vostè que Londres concentra tanta influència que som nosaltres els que voldriem ser Londres...”.
Però veiem el Londres al qual es refereix, vist per persones que també mereixen fiabilitat. Andrés Trapiello, comenta en un suplement dominical de La Vanguardia -no conservo la data però tinc l'article a disposició-, que el director de la Tate Modern, el Sr.Vicenç Todolí, diguè: “Quan vaig arribar el 2003, em va donar la sensació que el model inaugural del 2002 estava a punt de caducar”. Es referia a que després de tres anys de funcionament, el museu més modern i provocador d'Anglaterra li semblava ja cadàver. “El meu model té data de caducitat el 2012”, afegí. Però no hauríem de veure modèstia o consciència en aquestes paraules -segueix dient Trapiello-, sinó la supèrbia pròpia de tsars i mandarins, ja que deu anys en la idea d'art d'aquest home venen a ser tant com una dinastia xinesa. El manteniment d'andròmines que caduquen tan ràpidament o neixen mortes resulta problemàtic, i és per això que la gent passa en tromba per veure'ls abans que putin i els retirin. Malgrat això, el director està tan orgullòs de ser tan “feroce”, que assegura que “cada vegada que muntem una exposició popular -per exemple la de Frida Kahlo -amb 316 visitants- la contraprogramem amb una mostra més difícil”. (Todolí ha dimitit a les primaries del 2010 i en una entrevista al diari El País del 18.3.10 diu que “ell va 200 o a zero -el que sembla justificar allò de la dinastia xinesa a que es refereix Trapiello- i que el seu cicle ha arribat al final de trajecte”).
Però continuem en aquest
Londres. Viçens Verdú en un article que titula “Ser cecs per a
començar a veure”, publicat també a El País el 24.10.09, deia:
“... s'ha presentat aquests dies a Londres, dins de la seva
“Frietze Art Fair” ... la fira d'art més avantguardista del món…
Hi ha moltíssimes obres i molts països però tots ells podien
tancar-se en un sòl lema dadà: “l'art s'ha afartat de sí
mateix”. Que l'art no pot distingir-se d'allò que no és art va
centrar el missatge de la Frietze Art...”.
Diu vostè: “També es
necessita que alguns deixen d'entendre el mercat com el gran mal de
l'art”. Com lector encuriosit, deixi'm aportar el següent: “La
tasca del mercat és convertir la brossa en or. El mercat no
distingeix entre la brossa i l'or perquè és funció del mercat
fer que l'escombraria sigui or... Hughes ha encertat en allò que és
principal: el mercat està obligat a destruir (és la seva feina) tot
allò que pot dificultar que la brossa es converteixi en or.
(Diccionari de les Arts, de F. de Azúa, pág. 198)”.
Potenciar el que ja existeix?, pregunta. I perquè no? Malgrat que, a criteri meu, en aquest hipotètic pla i per a ser equànimes, en primer lloc hauríem de procedir a un detallat estudi de “les existències” i veure de quin art contemporani estaríem parlant per a merèixer potenciar-se, màxim quan la fotografia, el video, les instal·lacions, el conceptual i altres especialitats no menys apassionants del menú artístic actual, estan resultant, després de tants anys d'inundació, tant clàssics com l'art romànic si se'm permet una lleu exageració. (Nota: Acabo de llegir l'entrevista d'A-Desk al Sr. Todolí. Un home que va a 200 o a cero, no entenc que estigui molt disposat per haver de donar explicacions i negociar amb un dirigent superior i amb codirectors. Lògica la seva marxa abans del previst).
CRISI
A LES GALERIES D'ART CONTEMPORANI.
Publicat
a la revista d'art contemporani A-Desk.
No
tinc anotada la data de publicació, però va ser l'any 2011.
En
el diari El País del passat dia 15, la periodista Catalina Serra
publica un article que titula “Las galeries demanen oxigen”. Diu
que Art Barcelona ens alerta de “les dificultats per les quals
travessen les sales en aquests moments de crisi. Si no hi ha alegria,
és difícil vendre. De fet, fins i tot havent-n'hi, sòl ser-ho”,
sembla que va dir el seu president. I que és el que volen? Doncs,
per exemple, segons l'article, que rebaixin el 18% de l'IVA, tot
recordant que els llibres solament paguen el 4%. O bé “una major
complicitat de les institucions en l'entramat local”. Com? Doncs
“creant una col·lecció pública d'art” -una més i van ...- i
que les compres, naturalment, es realitzin aa través de les galeries
del país.
Respecte
a l'IVA, penso que si un dia haig de complaure'm en la compra d'una
obra de Carlos Pazos -o de qualsevol altra artista dels que la
mateixa periodista ens detalla en el seu article del diari El País
del passat mes de juliol, a propòsit d'una exposició del Caixaforum
i que publica sota l'aclaridor títol de “Objectes que no són
art”-, comprendria perfectament haver de pagar, no ja el 18%, sinó
el 40 i fins i tot el 50, ja que, qui, que estigui en el seu ús de
les facultats mentals s'atreviria a declarar que aquesta adquisició
no és un luxe exquisit per molt que eventualment es pogués
concloure que no és més una simple excrecència duchampiana?
Pel que fa al fet de comparar la tributació de l'art amb la dels
llibres em sembla una lamentable boutade.
Perquè vista la cosa des d'una panoràmica general, què hauríem de
demanar pels mils d'establiments, que des del més pur anonimat, han
hagut d'anat tancant portes sense poder aixecar el dit per a dir que
venen cultura. Les propostes d' Art Barcelona, resulten, tenint en
compte la desgràcia social, simplement obsenes.
Però que no s'inquietin les galeries, ja que el Consell de les Arts
està tractant el problema segons l'article que es comenta. El
Consell de les Arts, el CONCA, aquest organisme que gastà la bonica
suma de 230.000 Euros -de la butxaca de tots, és clar- per a posar
en marxa el nou Canòdrom. D'un Canòdrom no apte per llebrers, com ja anirà veient la gent del
barri i, vés a saber, potser alguns més.
Y
finalment em permeto citar José Luis Brea per a deixar transcrit un
pensament seu extret d'un article que publicà a La Vanguardia del
dia 31.5.2001: “La
nova economia de l'art ja no entendrà l'artista com productor de
mercaderies específiques destinades als circuits de luxe de les
economies de la opulència, sinó com a generador de continguts
específics destinats a la difusió social...”.
Però veiem quins paral·lelismes es poden
advertir. Herbert Read, el conegut tractadista d'art que va ser, en
la seva obra “Al diable amb la cultura”, del 1968, deia: “No
hi ha possibilitat d'honor, decència o gran art, fins que
s'estableixi una societat en la qual l'art ja no sigui objecte de
comerç, ni els artistes creadors d'articles de mercat”.
Read i Brea, cosins germans, o millor dit, avi i net, ja que Read va
viure en la seva salsa el naixement, adolescència i maduresa de la
gran funció del denominat art contemporani, no el final però, que
només va vaticinar, malgrat que Brea li hagi donat la seva
particular, singular i per molts, complicada volta.
LA
MEDIACIÓ ESPECÍFICA. ESCRIURE.
Publicat a la revista digital d'art contemporani A-Desk.org, el
19.5.10.
Particularment
em sembla que no es tracta tan d'estils -siguin tots ells
benvinguts- sinó d'independència de criteri, coneixement basat en
una profunda preparació i consegüentment escriure bé. (És igual
que es tracti d'escriure sobre Cuba, sobre l'antropofàgia, el
realisme màgic o els peixos de colors, exemples que
citeu). Intentarè comentar breument aquests "requisits" auxiliant-me en algunes citacions.
Respecte
a la independència de criteri. Diu
Peter Hamm en la seva obra "Crítica de la crítica”:
“Els representants de la mediació específica s'entreguen amb
alegria a l'aparença d'objectivitat, la qual no és absolutament
precisa ja que els "poders normatius" no s'hi
dobleguen. A canvi de renúncies, frustracions per impotència i
molts patiments accepten la complicitat amb el poder que queda en
evidència en el factor d'una fingida objectivitat. En realitat
el poder no admet cap forma i e 2l crític, com especialista, és
el més desgraciat residu de la societat capitalista".
Respecte
a la preparació: “Diu
Javier
Marías
en el seu article “La
crítica de mi tiempo”
-suplement dominical de El País de 18.4.10-: “Massa ressenyadors
es comporten com qualsevol espectador a la sortida d'un cine o com
qualsevol lector corrent a l'acabar un llibre; o com qualsevol
illetrat bloguer,
als quals els crítics professionals s'hi van assemblant
perillosament. El pitjor d'aquestes unanimitats és que creen un
estat d'opinió poc menys que "obligatori", i que el
disident és sepultat a l'acte sota l'acusació de ressentit, de
provocador oficial o d'envejós. Afinar está quasi prohibit,
quan la tasca del crític seria precisament això, afinar el més
possible".
Escriure
bé. Per
part meva i a la vista de tot el que estic llegint crec que els
que dediquen la seva activitat a l'ofici d'escriure farien bé
obligant-se a llegir cada matí, en el frontispici del seu escriptori
el següent pensament de La
Bruyère:
“La
glòria o el mèrit de certs homes és escriure bé; el
d'altres, no escriure".